Az optimális tanterem szellőztetés nagyon fontos! Az osztályterem légtere jelentős hatással van a tanulás minőségére: friss levegő mellett javul a figyelem, a tanulói teljesítmény és a közérzet is. Ugyanakkor kutatások szerint az iskolák több mint 80 %-ában a beltéri levegő minősége nem éri el az ajánlott szintet, és legalább 11 %-ban a szellőzés egyáltalán nem megfelelő. 

5 gyakorlati javaslat a tanterem szellőztetésre

Hogyan lehet egészséges klímát kialakítani a tantermekben — és hogyan lehet ezeket a Magyarországon ismert technológiákkal támogatni:

1. Alap a megfelelő szellőzés

Az egészséges beltéri klíma kulcsa, hogy elegendő friss levegő jusson be, és a használt levegőt folyamatosan elszívják. Ha nem gondoskodunk erről, a CO₂-koncentráció és más káros anyagok gyorsan felgyülemlenek. 

Egy korszerű hővisszanyerős szellőztető rendszer (HRV / ERV) sok iskolaépületbe telepíthető, különösen felújításkor.

Fontos, hogy a rendszer olyan légmennyiséget tudjon kezelni, amely megfelel a tantermek létszámának — pl. minimum 6–8 légcsere / óra lehet javasolt igény, függően az osztálymérettől és helyi előírásoktól.

2. CO₂-mérés – mérj, hogy javíthass

A CO₂ érték jól indikálja, hogy mennyire „friss” a levegő. A célérték < 800 ppm. 

Ha a tanteremben helyezünk el CO₂-szenzort és azt összekapcsoljuk egy igényvezérelt szellőztető rendszerrel, akkor a friss levegőt azokban a pillanatokban és helyeken biztosítjuk, ahol és amikor szükséges — ezzel energiát is spórolunk.

Érdemes olyan rendszereket választani, amelyek már integrált CO₂-vezérléssel érhetők el.

Az iskolák energetikai pályázatai (pl. Zöld Óvoda, Zöld Iskola programok) gyakran támogatják a belső levegőminőséget javító beruházásokat.

3. Szellőztetési hűtés – friss levegő meleg napokon

Forró napokon a belső hőmérséklet gyorsan emelkedik, ami csökkenti a tanulók komfortját és figyelmét. A szellőztetési hűtés lényege: az éjszakai hidegebb levegőt nagy légmennyiségben beengedni, hogy lehűtse az épületet, majd nappal ez segít fenntartani a komfortos hőmérsékletet. 

Magyarországon, különösen a forró nyári időszakban érdemes árnyékolórendszerekkel kombinálni (pl. külső árnyékolók, redőnyök, zsalugáterek), hogy ne melegedjen túl az ablakon át az osztály.

Az éjszakai szellőztetéshez lehet alkalmazni ún. éjszakai légbevezetést, ahol nagy mennyiségű levegőt alacsony hőmérséklettel beengednek.

Iskola tanterem szellőztetés
Iskola tanterem szellőztetés megoldás

4. Akusztika és térkialakítás – ne hagyjuk figyelmen kívül

Az egészséges osztályterem nem csak levegőről szól: a zajkörnyezet és az elrendezés is nagyon fontos. Hangelnyelő anyagok (pl. perforált panelelemek, textíliák, akusztikus álmennyezet) és jól átgondolt pad/elrendezés segítenek csökkenteni a zavaró zajokat, javítva a tanulók koncentrációját. 

Magyar iskolákban gyakran kemény felületű anyagokat alkalmaznak (csempe, sima fal), amelyek rontják az akusztikát — érdemes minimalizálni a kemény síkokat, illetve elhelyezni akusztikus paneleket.

A tantermi bútorok elrendezése (pl. nem pont ellenfény felé néző diákok, jól elhelyezett rácsok, légbevezetők) is befolyásolja a komfortot.

Friss levegőt az osztálytermekbe!
Vegye fel velünk a kapcsolatot, és beszéljük át együtt, melyik szellőztetési megoldás a legjobb választás az Ön intézményének!

5. Külső árnyékolás – hő beengedése helyett korlátozás

Nagy ablakfelületek sok fényt hoznak, de cserébe „beengedik” a meleget is. A külső árnyékolás (zsaluk, redőnyök, árnyékoló lamellák) megakadályozza, hogy a napsugárzás feleslegesen melegítse a tantermet, így csökkenti a hűtési igényt akár 30 %-kal is. 

Magyarországon, ahol a nyári sugárzás intenzív, a jól tervezett külső árnyékolás szinte alapfeltétel.

Automatizált árnyékolórendszerek (fényérzékelőkkel vezérelve) segíthetnek abban, hogy a napos órákban automatikusan árnyékoljanak, nappali szellőztetéskor pedig visszahúzódjanak.

Tanterem szellőztetés összegzés

Az egészséges iskola nem abból áll, hogy csak néha szellőztetünk — hanem hogy a légtechnika, árnyékolás és akusztika együttesen hozzák létre az optimális belső környezetet. A fenti öt tipp révén olyan osztálytermek alakíthatók ki, amelyek elősegítik a tanulást, csökkentik a hiányzásokat és növelik a komfortérzetet. 

Szellőztető rendszer kapcsán számos kérdés merül fel, akkor is, ha új építésű ingatlanba kerül tervezésre, és akkor is, ha utólagos szellőztető rendszer kiépítéséről van szó. Egy iskola esetében az utólagos szellőztető rendszer telepítése természetesen megoldható: a megfelelően megtervezett légtechnikai megoldásokkal és kompakt hővisszanyerős berendezésekkel a meglévő épület adottságaihoz is jól illeszthető a rendszer. Így a tantermekben folyamatosan biztosítható a friss levegő, javul a diákok teljesítménye, csökken a hiányzások száma, és hosszú távon az energiafelhasználás is kedvezőbbé válik.